Tonterías selectas

How an AI Utopia Would Work, by Sami Mahroum, director of Strategy and Research at the Dubai Future Foundation and Non-Resident Fellow at The Lisbon Council

… AI and data-driven innovation could offer a way forward. In what could be perceived as a kind of AI utopia, the paradox of a bigger state with a smaller budget could be reconciled, because the government would have the tools to expand public goods and services at a very small cost.

… Westerners would have to abandon their obsession with the work ethic, as well as their deep-seated resentment toward “free riders.” They would have to start differentiating between work that is necessary for a dignified existence, and work that is geared toward amassing wealth and achieving status. The former could potentially be all but eliminated.

With the right mindset, all societies could start to forge a new AI-driven social contract, wherein the state would capture a larger share of the return on assets, and distribute the surplus generated by AI and automation to residents. Publicly-owned machines would produce a wide range of goods and services, from generic drugs, food, clothes, and housing, to basic research, security, and transportation.

Some will view these outlays as unjustified market intervention; others will worry that the government might fail to meet public demand for various goods and services. But, again, such arguments are shortsighted. Given the pace of advances in AI and automation, state-owned production systems – operating nonstop – will have an almost unlimited supply capacity. The only limitation will be natural resources, a constraint that would continue to drive technological innovation in search of more sustainable management.

In an AI utopia, government intervention would be the norm, and private production the exception. The private sector would correct for government or collective failures, rather than the government correcting for market failures.

Imagine traveling forward in time to 2071, the UAE’s centenary. A future Raphael Hythloday visiting Antwerp from Dubai would bear the following news: Where I live, the government owns and operates the machines that produce most necessary goods and services, allowing the people to spend their time on leisure, creative, and spiritual pursuits. All worries about employment and tax rates have been consigned to the past. That could be your world, too.

Qué debería incluir el acuerdo de gobierno entre PSOE y Podemos (I), de Juan Laborda

NASA headed towards giant golden asteroid that could make everyone on Earth a billionaire, by Harry Pettit

Economía feminista, sin eufemismos, para articular transiciones justas, de Carmen Castro García

En la era de los eufemismos, las trampas neoliberales avanzan cada vez con mayores dosis de misoginia institucionalizada y edulcorada por la parafernalia de los mercados.

… la deuda histórica que este sistema acumula con más de la mitad de la población. Las mujeres del norte y del sur global, en cualquiera de las fases del ciclo vital, se han visto relegadas a ser un mero instrumento para satisfacer las necesidades de reproducción social y del propio proceso de acumulación capitalista.

De ahí la necesidad de poner en primer término el debate sobre la reorganización social de los cuidados. A este respecto, y como parte de la estrategia feminista de abordaje de los cuidados hay 4 movimientos transformadores implícitos que convendría tener en cuenta: desmercantilizar, garantizando que los cuidados a lo largo del ciclo vital quedan fuera de los procesos de acumulación capitalista; desfamiliarizar, lo que quiere decir ubicar la responsabilidad de su provisión fuera de los hogares; desnaturalizar, esto es, desmontar su asignación al ‘orden natural’ y asumir su responsabilidad como parte del aprendizaje social, y despatriarcalizar, poniendo fin al pacto sexual por el que se ha garantizado el ‘monopolio masculino del poder’ sobre el cuerpo y tiempo de las mujeres. Este amplio movimiento debería tender a relocalizar los cuidados, de manera que la sociedad asuma explícitamente la responsabilidad pública y colectiva de atender las necesidades que plantea su provisión.

Es por ello que sostengo la legitimidad de la economía feminista, así, sin eufemismos, para articular transiciones justas hacia el necesario cambio de modelo de sociedad.

Diez fórmulas realistas para que los robots paguen las pensiones, de Javier G. Jorrín

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